Neem een aanloop naar geluk

Runningtherapie

Wat is Runningtherapie?

Runningtherapie is het therapeutisch inzetten van de ‘rustige duurloop’ ten behoeve van mensen met een depressie, burn out, angststoornis, rouwverwerking of andere psychische klachten.

Bij Runningtherapie Amersfoort kun je verantwoord en ontspannen gaan hardlopen onder deskundige begeleiding van een ervaren gediplomeerde runningtherapeut.
Het maakt niet uit of je sportief of minder sportief bent aangelegd. Runningtherapie is voor iedereen een mogelijkheid om verantwoord in beweging te komen en je beter te gaan voelen. Je hoeft geen prestatie te leveren. Je mag gewoon plezier beleven aan de uitdaging van het verbeteren van je conditie.

Hardlopen heeft een gunstig effect op de aanmaak van de ‘gelukshormonen’ dopamine, endorfine en serotonine, terwijl de afgifte van het ‘stresshormoon’ cortisol afneemt. Tegelijkertijd komen de hersenen tot rust, omdat het piekeren stopt, waardoor het zenuwstelsel zich kan herstellen. Hierdoor neemt je stresstolerantie toe. Je kunt er beter tegen, waardoor ook je stemming verbetert en de wereld er een beetje vriendelijker uitziet.

De lichamelijke gezondheid en de conditie nemen toe. Direct na een training voelt u zich wellicht vermoeid, waardoor het lichaam zelf voor herstel gaat zorgen en dit doet het lijf zo goed dat u zich na een tijdje zelfs fitter voelt dan voor de training. Uw immuunsysteem verbetert, het hart en vaatstelsel wordt gezonder, de botten worden sterker en het gewicht blijft makkelijker onder controle.

Wereldwijd zijn er al veel onderzoeken gedaan, waarbij telkens de conclusie is dat Runningtherapie in de vorm van wandelen en hardlopen werken. Overigens zou men ook kunnen gaan schaatsen, fietsen of zwemmen voor een soortgelijk resultaat.

Van intake tot afsluiting

De eerste training bestaat uit een intakegesprek in de vorm van een wandeling. Het zou fijn zijn als je dan al hardloopschoenen aan hebt. We bespreken je fitheid en mentale gesteldheid. Wat wil je bereiken met de Runningtherapie en wat zijn eventueel je beperkingen.

Om aan het eind van het traject het resultaat objectief te kunnen evalueren, vraag ik je om daarna thuis enkele tests in te vullen waarmee je mentale gesteldheid wordt vastgelegd. Ook gebruik ik de tests om je traject op jouw persoonlijke klachten af te stemmen.

Een traject duurt meestal 10 weken, waarbij er 1 keer per week onder begeleiding gelopen wordt. Alle begeleide trainingen vinden overdag en door de week plaats. Zelf gaat u nog 2 keer hardlopen en een paar keer wandelen per week. Om de stress goed te reduceren is het meestal nodig om een uur achter elkaar in een stevig tempo te wandelen of om minimaal 30 minuten aaneengesloten in een rustig tempo hard te lopen. Een combinatie is ook mogelijk. Dit is dan ook het objectieve resultaat dat we na 10 weken bereikt zouden willen hebben.

Na 10 weken vul je nogmaals de testen in om helder te krijgen welke mentale verbetering het traject heeft opgeleverd.

Het is de bedoeling dat je na het traject Runningtherapie wel blijft lopen. Zie het als een medicijn dat je levenslang blijft slikken, maar dan zonder negatieve bijwerkingen. Je kunt je aansluiten bij een plaatselijke loopgroep of je melden bij een atletiekvereniging.